Ενότητα 2η: ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ – Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες γυναίκες έχουν εισέλθει στην αγορά εργασίας ενώ παράλληλα γίνονται μητέρες και συντηρούν τις οικογένειές τους. Η εργασία της μητέρας επέφερε δραματικές αλλαγές στο οικογενειακό σύστημα, επαναπροσδιορίστηκαν όλοι οι καθιερωμένοι ρόλοι στην οικογένεια και παραδοσιακές αξίες ανατράπηκαν.
Τι άλλαξε στην οικογένεια από την εργασία της μητέρας:
▪ Πλέον εργάζονται και οι δύο γονείς. Η μητέρα λείπει πολλές ώρες απ’ το σπίτι.
▪ Τις ώρες που απουσιάζει η μητέρα στη δουλειά , τα παιδιά τα αναλαμβάνει κάποια νταντά, γιαγιά ή πηγαίνουν σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς.
▪ Οι ευθύνες πλέον μοιράζονται, όλα τα μέλη της οικογένειας συμμετέχουν στις δουλειές του σπιτιού, ο σύζυγος αναλαμβάνει πολλές από τις οικιακές εργασίες που παραδοσιακά θεωρούνται γυναικεία υπόθεση.
▪ Η μητέρα συνεισφέρει οικονομικά στο σπίτι.
▪ Αποποιείται παραδοσιακές συνήθειες και ρόλους π. χ κέντημα , πλέξιμο, υφαντά, περίτεχνες συνταγές και ασχολείται μόνο με τα απολύτως απαραίτητα στο σπίτι.
▪ Η μητέρα πλέον έχει λόγο στη διαχείριση και στις αποφάσεις του οίκου, δεν αποφασίζει μόνο ο σύζυγος.
▪ Υπάρχει λίγος ελεύθερος χρόνος για να ασχοληθεί με τα παιδιά της.
Αρνητικές συνέπειες από την εργασία της μητέρας:
o Τα παιδιά μένουν πολλές ώρες μόνα τους χωρίς τους γονείς. Ελλιπής
διαπαιδαγώγηση των παιδιών που πολλές φορές δημιουργεί συναισθηματικά προβλήματα και αδιέξοδα. Τα παιδιά νιώθουν πολλές φορές έντονη παραμέληση και πικρία και ότι δεν βρίσκουν συμπαράσταση στα προβλήματα τους.
o Οι γονείς αδυνατούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη και τις συνήθειες των
παιδιών τους, τις παρέες τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να παρέμβουν έγκαιρα σε περιπτώσεις παραβατικής συμπεριφοράς.
o Δεν υπάρχει η γυναικεία παρουσία στο σπίτι που καθορίζει με την αγάπη της και τη στοργή της το συναισθηματικό κλίμα του σπιτιού. Ψυχρό και άτονο το κλίμα στο σπίτι λόγω απουσίας της μητέρας.
o Συγκρούσεις κι εντάσεις λόγω πιεστικού τρόπου ζωής και απαιτητικών εργασιών. Η μητέρα βιώνει την ένταση της καθημερινότητας και το άγχος του βιοπορισμού και το μεταφέρει εντός σπιτιού. Εντάσεις και ανάμεσα στους συζύγους λόγω σύγχυσης των ρόλων.
o Έλλειψη ελεύθερου χρόνου, οι υποχρεώσεις πνίγουν τους γονείς, με συνέπεια οι
γονείς να μην έχουν διάθεση να ασχοληθούν με τα παιδιά τους.
o Δεν συγκεντρώνεται η οικογένεια γύρω απ’ το οικογενειακό τραπέζι, αποξένωση ,
μοναξιά , συναισθηματικά κενά.
Θετικές συνέπειες από την εργασία της μητέρας:
• Η μητέρα ενισχύει οικονομικά την οικογένεια, άνοδος του βιοτικού επιπέδου της οικογένειας- κάλυψη των υλικών αναγκών αλλά και δυνατότητα για επιπλέον δραστηριότητες , ταξίδια, αγορές , χόμπι λόγω της αυξημένης αγοραστικής δύναμης της οικογένειας.
• Η μητέρα αισθάνεται δραστήρια και ισορροπημένη μέσα απ’ την εργασία της έτσι έχει περισσότερα ψυχικά αποθέματα και γυρίζει στο σπίτι πιο χαρούμενη.
• Τα παιδιά βλέπουν μια δραστήρια και δυναμική μητέρα που τη θεωρούν πρότυπο.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Η σημασία και η αξία της οικογένειας είναι πολύ μεγάλη τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το κοινωνικό σύνολο γι’ αυτό και πρέπει να γίνουν συστηματικές προσπάθειες από όλους για την ενίσχυση του θεσμού της οικογένειας.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ
1. Να βρείτε την έγκλιση των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις:
1. Ο Θεός να σε έχει καλά. 2. Ο στρατιώτης έκλαιγε σαν μικρό παιδί. 3. Φύγε γρήγορα πριν γυρίσουν . 4. Ας προχωρήσουμε πιο γρήγορα. 5. Πιστεύω πάντα στην αξία των ικανών. 6. Διάβασε το μάθημά σου και πήγαινε για ύπνο. 7. Να κάνεις το καλό και να μην το λες .
2. Να γράψετε τι φανερώνει η προστακτική στις παρακάτω φράσεις με βάση τις σημασίες που δίνονται στο πλαίσιο: [προτροπή, αποτροπή, παράκληση, ευχή, απαγόρευση]
α) Εσύ κοίταξε τη δουλειά σου μην τους ακούς. .......................... β) Μη γράφετε στους τοίχους. ................................. γ) Για τηλεφώνησε του, να δούμε τι έπαθε. .......................... δ) Σώσε με, Θεέ μου, απ” αυτό το κακό. ........................... ε) Σύρε, παιδί μου, στο καλό και σύρε στην ευχή μου! .......................... στ) Κάνε το καλό και ρίξ” το στο γυαλό..............................
3. Να αντιστοιχίσετε με τον κατάλληλο χαρακτηρισμό την έγκλιση κάθε ρηματικού τύπου που υπογραμμίζεται:
1. Να μπορούσα εγώ να σε αντικαταστήσω! 2. Ρώτα ξαναρωτά, έμαθε όσα ήθελε. 3. Θα κουράστηκε, αφού δουλεύει όλη μέρα. 4. Μην απελπίζεσαι, όλα θ” αλλάξουν. 5. Ας κάνει ό,τι νομίζει.
α. αποτρεπτική προστακτική β. πιθανολογική οριστική γ. ευχετική οριστική δ. προστακτική έντονης ενέργειας ε. παραχωρητική υποτακτική
4. Να δηλώσετε την χρονική βαθμίδα (παρόν, παρελθόν, μέλλον) και το ποιόν (συνοπτικό, μη συνοπτικό, συντελεσμένο) των παρακάτω ρημάτων:
έχει ξεπεραστεί θα γράψω δημιουργούσαν χτύπησε θα έχω φτάσει θα βλέπουμε είχες φροντίσει αντιλαμβάνεται
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ
1. Να κατατάξετε τις παρακάτω σύνθετες λέξεις στην κατηγορία (παρατακτικά, προσδιοριστικά, κτητικά, αντικειμενικά) που ανήκουν: θηριοδαμαστής, νοτιοανατολικά, κοκκινομάλλα, ανθοπώλης, αγουρόλαδο, ανεβοκατεβαίνω, ασχημομούρης, αγριόχορτο.